یک پچ جدید بدون درد برای کنترل دیابت بدون نیاز به تزریق انسولین

دانشمندان برای چندین دهه در تلاش برای یافتن روشی بوده اند که بیماران را از تزریق منظم انسولین بی نیاز کند، یکی از اهداف اصلی برای رسیدن به این خواسته، پیوند سلولهای بتای سالم به بدن بیماران مبتلا به دیابت است اما این روش خود یک پروسیجر تهاجمی است که با خطر رد پیوند از طرف سلولهای ایمنی فرد گیرنده ی پیوند، مواجه می شود.

حال محققان به یک گزینه ی سالم تر دست یافته اند، آنها یک پچ سینتتیک(مصنوعی) جدید ساخته اند که سلولهای بتای طبیعی را در بر می گیرد، این پچ می تواند بدون ایجاد هیچ دردی به پوست بیمار متصل شده و انسولین مورد نیاز بیمار را به بدن او تحویل دهد و بطور ایمن مقدار قند خون بیمار را کنترل نموده و بیمار را از تزریق یا نظارت مداوم بر قند خون خود بی نیار کند.

این پچ تاکنون بر روی انسان آزمایش نشده است، اما آزمایشات بر روی موشهای مدل دیابت نوع 1 نشان می دهد این پچ قادر است مقدار قند خون این حیوانات را حداقل برای 10 ساعت متوالی، بطور ایمن کنترل کند. این نتایج مفهوم پچ هوشمند انسولین که سال گذشته توسط همین گروه از محققان عنوان شده بود را ارتقا داده است.

تفاوت اصلی پچ اخیر با نمونه ی سال گذشته اینست که درون پچ قبلی، انسولین سینتتیک بارگذاری شده بود در حالیکه درون پچ جدید سلولهای زنده و واقعی بتا قرار داده شده است، که قند خون بیمار را با ایمنی بیشتر و برای مدتی طولانی تر بدون خطر تحویل انسولین بیش از حد زیاد یا کم، کنترل می نماید، از آنجائیکه سلولهای بتا درون پچ و خارج از بدن بیمار نگهداری می شوند، هیچ خطری برای تخریب و رد سلولهای بتا توسط سیستم ایمنی وجود ندارد.

دکتر Zhen Guمحقق ارشد این پژوهش از دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: این مطالعه یک راه حل بالقوه برای رفع مشکل رد پیوند که مدتهای طولانی بر روی آن مطالعه شده است را ارائه داد، به علاوه، این تحقیق پلی بین علایم فیزیولوژیکی داخل بدن و سلولهای درمانی خارج از بدن برای حفظ کنترل قند خون ایجاد نمود.

سلولهای بتا معمولا در پانکراس یافت می شوند و با ترشح انسولین به کنترل قند اضافه در جریان خون پس از صرف غذا کمک می کنند. در افراد مبتلا به دیابت یا این سلولها تخریب شده و یا قادر به تولید مقادیر کافی انسولین برای کنترل قند خون نیستند و بهمین دلیل تزریق انسولین برای گروهی از افراد مبتلا به دیابت حیاتی است.

این پچ جدید با داشتن میکرونیدلهایی به اندازه ی قطر یک مژه قادر است انسولین تولید شده توسط سلولهای بتا را وارد بدن بیمار نماید، درحقیقت این میکرونیدلها وارد مویرگها شده و بین سلولهای بتای موجود در پچ و جریان خون پلی را ایجاد می کنند، محققان دستگاهی را ابداع کرده اند که به آن "تقویت کننده ی سیگنال قند" می گویند. این دستگاه به افزایش مقدار قند خون پاسخ داده و پیام را بلافاصله به سلولهای بتای درون پچ منتقل می کند.

این پچ جدید بر روی موشهای مبتلا به دیابت نوع 1 آزمایش شده است، محققان نشان دادند که این پچ بسرعت می تواند به افزایش ناگهانی قند خون پاسخ دهد و مقدار قند خون را برای مدت 10 ساعت متوالی، بدن نیاز به هر گونه تزریق یا نظارتی کنترل نماید.

این روش نه تنها از تزریق منظم انسولین بسیار سریع تر و آسان‌تر است بلکه بسیار ایمن‌تر نیز می باشد، زیرا افراد مبتلا به دیابت ممکن است در تزریق مقدار انسولین مورد نیاز خود دچار خطا شده و مقادیر بیشتر یا کمتری را تزریق نمایند که می تواند منجر به عوارضی نظیر هیپوگلایسمی، نابینایی، کما و حتی مرگ شود.

دانشمندان برای اطمینان از اینکه چنین خطراتی در استفاده از این پچ بیماران را تهدید نمی کند، یک پچ را بر روی پوست موشی که قند خونش قبلا کنترل شده بود قرار دادند، همانطور که انتظار می رفت پچ جدید هیچ انسولین اضافی را تولید نکرد اما زمان درمان به 20 ساعت افزایش یافت.

قبل از اینکه در مورد نتایج این پژوهش زیاد هیجان زده شوید، باید بدانید که تا عرضه ی این پچ برای استفاده ی بیماران، راهی بسیار طولانی در پیش است، اول اینکه این پچ نیاز به بهینه سازی برای بدست آوردن بهترین عملکرد را در مدلهای حیوانی دارد و دوم اینکه آزمایش‌های پیش بالینی و نهایتا آزمایشات بالینی بر روی انسان، زمان بر و طولانی خواهد بود. اما شواهدی که تاکنون بدست آمده است نشان می دهد که این پچ احتمالا راهی آسان و ایمن برای کنترل بیماری دیابت خواهد بود و این همان چیزی است که ما به آن واقعا نیاز داریم. مدیریت دیابت برای بیماران کاری دشوار است زیرا آنها مجبور هستند در تمام طول 24 ساعت و هفت روز هفته تا انتهای زندگی به مدیریت بیماری خود فکر کنند. رویکرد انسولین هوشمند بسیار جالب توجه است و بیماران را به گرفتن مرخصی از این کار طاقت فرسا امیدوار کرده است. نتایج این تحقیق در مجله ی Advanced Materials  منتشر شده است.

منبع:

http://www.sciencealert.com/scientists-have-created-a-painless-patch-that-can-automatically-control-diabetes